Kkomponentebi
|
||
saswavlo sagnis saxelwodeba
|
qimia
|
|
Kklasi
|
IX
|
|
sagnis saxelmZRvanelo
(avtori , dasaxeleba)
|
Qqimia IX klasi
Giuli andronikaSvili, dali gulaia,
mzia mamiaSvili
|
|
saswavlo sagnis saaTebis raodenoba
kviraSi, semestrSi, wliuri saswavlo kursis dasaxeleba
|
kviraSi -2 saaTi
|
|
saswavlo sagnis statusi
|
savaldebulo
|
|
Mmaswavleblis saxeli, gvari,
sakontaqto telefoni, el-fosta
|
Tamar dundua
|
|
sagnis swavlebis mizani da
amocanebi
|
Mmiznebi:.განუვითარდეს ბუნებისმეტყველებისათვის საჭირო ელემენტარული კვლევა-ძიებითი და მათი სხვადასხვა სიტუაციაში გამოყენების უნარ- ჩვევები.
2. გაცნობიერებული ჰქონდეს სამყაროში მიმდინარე პროცესების ერთიანობა. 3. ჩამოუყალიბდეს გარემომცველ სამყაროზე ზრუნვის უნარ-ჩვევები.
amocanebi:1 programis Seswavla.
2.adaptaciur-sasicocxlo.(
Semecnebis, daswavlis unari, molaparakebis da dialogis unari, TviTkontrolis
da dialogis unari)unaris ganviTareba
|
|
meTodebi
|
Ø ზეპირსიტყვიერი (ინფორმაცია; დისკუსია/დიალოგი)
Ø წიგნზე მუშაობა
Ø პრაქტიკული სამუშაოები-ცდების ჩატარება, მოდელების
დამზადება, ცხრილების შედგენა და სხვა)
Ø დამოუკიდებელი საქმიანობით მოპოვებული-რეფერატისა
და პროექტისათვის სხვადასხვა წყაროებით ინფორმაციის მოპოვება დამუშავება
Ø ჯგუფური
ანალიზი, სინთეზი,შეფასება,ცოდნა, გამოყენება
|
|
saswavlo kursis mosalodneli
Sedegebi
|
|
|
Sefasebis komponentebi
|
განმსაზღვრელი და განმავითარებელი
ა) საშინაო დავალება
ბ) საკლასო დავალება
გ) შემაჯამებელი დავალება
საშინაო დავალება
ü საშინაო ექსპერიმენტი
ü ინფორმაციის მოძიება
ü რეფერატების მომზადება
ü პროექტის მომზადება
საკლასო დავალება
ü საკითხის განხილვა დისკუსია
ü ექსპერიმენტი
ü მონაცემების აღრისხვა/დამუშავება
შემაჯამებელ დავალებათა ტიპები
ü მოხსენება-რეფერატი
ü პრეზენტაცია
ü ტესტირება
ü საკონტროლო წერა
ü გამოცდა
ü პროექტი
|
|
resursebi
|
1.
გ.ანდრონიკაშვილი,
დ.გულაია მ.მამიაშვილი ‘’ქიმია’’ IX კლასის.ადამია
ქიმია (გაღრმავებული კურსი)
ზ.ლომსიანიძე, გ.ცინცაძე ‘’ქიმიის ამოცანები და სავარჯიშოები’’
VII-XI კლ. ინტერნეტ
საიტები.
|
|
klasgareSe RonisZiebebi
|
||
Tqveni inovaciebi
|
||
saswavlo kursis Tematuri gegma
|
.moli
|
|
moluri masa.
|
|
metalebi da arametalebi
|
|
praqtikumi 2
|
|
avogadros kanoni
|
|
moluri moculoba
|
|
airTa moculobiTi Tanafardobebi
qimiur reaqciebSi
|
|
airebis fardobiTi simkvrive .
|
|
praqtikumi 3.
|
|
metalebi da arametalebi
|
|
warmodgena Senadnobebze
|
|
warmodgena metalTa koroziaze.
|
|
Ooqsidebi
|
|
oqsidebis qimiuri Tvisebebi
|
|
fuZeebi
|
|
fuZeebis qimiuri Tvisebebi
|
|
fuZeebis miReba
|
|
mJavebi
|
|
mJavebis qimiuri Tvisebebi
|
|
mJavebis miReba
|
|
Mmarilebi
|
|
marilebis qimiuri Tvisebebi
|
|
marilebis miReba
|
|
mJava da fuZe marilebi
|
|
kavSiri naerTTa klasebs Soris.
|
|
egzoTermuli da endoTermuli
reaqciebi .
|
|
warmodgena organul
energoresursebze
|
|
. naxSirwyalbadebis zogadi
daxasiaTeba
|
|
naxSirwyalbadebis klasifikacia .
|
|
alkanebi
|
|
ujeri naxSirwyalbadebi
|
|
cikloalkanebi
|
|
aromatuli naxSirwyalbadebi..
|
|
airadi, Txevadi da myari saTbobi
|
|
sawvavis wvis produqtebi
|
|
mJava wvimebi .
|
Kkomponentebi
|
||
saswavlo sagnis saxelwodeba
|
qimia
|
|
Kklasi
|
VIII
|
|
sagnis saxelmZRvanelo
(avtori , dasaxeleba)
|
Qqimia VIII klasi
Aavt: giuli andronikaSvili, dali
gulaia, mzia mamiaSvili
|
|
saswavlo sagnis saaTebis raodenoba
kviraSi, semestrSi, wliuri saswavlo kursis dasaxeleba
|
kviraSi 2 saaTi
|
|
saswavlo sagnis statusi
|
savaldebulo
|
|
Mmaswavleblis saxeli, gvari,
sakontaqto telefoni, el-fosta
|
Tamar dundua
|
|
sagnis swavlebis mizani da
amocanebi
|
Mmiznebi:.განუვითარდეს ბუნებისმეტყველებისათვის საჭირო ელემენტარული კვლევა-ძიებითი და მათი სხვადასხვა სიტუაციაში გამოყენების უნარ- ჩვევები.
2. გაცნობიერებული ჰქონდეს სამყაროში მიმდინარე პროცესების ერთიანობა. 3. ჩამოუყალიბდეს გარემომცველ სამყაროზე ზრუნვის უნარ-ჩვევები.
amocanebi:1 programis Seswavla.
2.adaptaciur-sasicocxlo.(
Semecnebis, daswavlis unari, molaparakebis da dialogis unari, TviTkontrolis
da dialogis unari)unaris ganviTareba
|
|
meTodebi
|
Ø ზეპირსიტყვიერი (ინფორმაცია; დისკუსია/დიალოგი)
Ø წიგნზე მუშაობა
Ø პრაქტიკული სამუშაოები-ცდების ჩატარება, მოდელების
დამზადება, ცხრილების შედგენა და სხვა)
Ø დამოუკიდებელი საქმიანობით მოპოვებული-რეფერატისა
და პროექტისათვის სხვადასხვა წყაროებით ინფორმაციის მოპოვება დამუშავება
Ø ჯგუფური
ანალიზი, სინთეზი,შეფასება,ცოდნა, გამოყენება
|
|
saswavlo kursis mosalodneli
Sedegebi
|
მიმართულება ქიმიური მოვლენები
ქიმ.VIII.5.მოსწავლეს შეუძლია ელემენტების, ატომებისა და მოლეკულების შედარებითი
დახასიათება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
Ø თვალსაჩინოების სხვადასხვა ხერხის გამოყენებით აღწერს
და ადარებს ერთმანეთს ელემენტსა და ატომს;
|
|
Sefasebis komponentebi
|
განმსაზღვრელი და განმავითარებელი
ა) საშინაო დავალება
ბ) საკლასო დავალება
გ) შემაჯამებელი დავალება
საშინაო დავალება
ü საშინაო ექსპერიმენტი
ü ინფორმაციის მოძიება
ü რეფერატების მომზადება
ü პროექტის მომზადება
საკლასო დავალება
ü საკითხის განხილვა დისკუსია
ü ექსპერიმენტი
ü მონაცემების აღრისხვა/დამუშავება
შემაჯამებელ დავალებათა ტიპები
ü მოხსენება-რეფერატი
ü პრეზენტაცია
ü ტესტირება
ü საკონტროლო წერა
ü გამოცდა
ü პროექტი
|
|
resursebi
|
1.
გ.ანდრონიკაშვილი,
დ.გულაია მ.მამიაშვილი ‘’ქიმია’’ VIII კლასის.ადამია
ქიმია (გაღრმავებული კურსი)
ზ.ლომსიანიძე, გ.ცინცაძე ‘’ქიმიის ამოცანები და სავარჯიშოები’’
VII-XI კლ. ინტერნეტ
რესურსი.
|
|
klasgareSe RonisZiebebi
|
ilianuris,, samecniero pikniki’’
|
|
Tqveni inovaciebi
|
||
saswavlo kursis Tematuri gegma
|
qimiis sagani da amocanebi
|
|
§1. nivTiereba da misi Tvisebebi
|
|
§2. nivTierebis Sedgeniloba –
molekula, atomi
|
|
§3. qimiuri elementi. qimiuri
simbolo
|
|
§4. martivi da rTuli nivTiereba
|
|
§5. qimiuri formula
|
|
§6. valentoba
|
|
§7. formulebis Sedgena valentobis
mixedviT
|
|
§8. fardobiTi atomuri masa
|
|
§9. fardobiTi molekuluri masa
|
|
§10. masis mudmivobis kanoni
|
|
§11. qimiuri toloba
|
|
§12. Sedgenilobis mudmivobis
kanoni
|
|
§13. haeri da misi komponentebi
|
|
§14. wva da Jangva
|
|
§15. wyali bunebaSi. wylis
Tvisebebi
|
|
§16. warmodgena fuZeebze
|
|
§17. warmodgena mJavebze
|
|
§18. warmodgena marilebze
|
|
§19. qimiuri reaqciis tipebi
|
|
§20. periodulobis kanonis aRmoCena
|
|
§21. perioduli sistemis struqtura
|
|
§22. warmodgena atomis aRnagobaze
|
|
§23. izotopebi
|
|
atomis eleqtronuli garsis
aRnagoba..
|
|
atomuri orbitalebi
|
|
eleqtronebis ganawileba
energetikul doneebze.
|
|
eleqtronuli formulebi.
|
|
§25. atomi da ioni
|
|
§26. periodulobis kanoni da atomis
aRnagoba
|
|
§27. Qქanebi.
|
|
§28. qanebis warmoqmna
|
|
§29. danaleqi qanebi.კალციტები
|
|
§30. metamorfuli qanebi
|
Kkomponentebi
|
|
saswavlo sagnis saxelwodeba
|
buneba
|
Kklasi
|
VI klasi
|
sagnis saxelmZRvanelo
(avtori , dasaxeleba)
|
სახელმძღვანელო,, ბუნება.’’ ავტორი.
maia bliaZe rusudan axvlediani daviT kereseliZe
|
saswavlo sagnis saaTebis raodenoba
kviraSi, semestrSi, wliuri saswavlo kursis dasaxeleba
|
kviraSi 3 saaTi
|
saswavlo sagnis statusi
|
savaldebulo
|
Mmaswavleblis saxeli, gvari,
sakontaqto telefoni, el-fosta
|
Tamar dundua
|
sagnis swavlebis mizani da
amocanebi
|
საბუნებისმეტყველო დისციპლინების
სწავლების მიზანია აზიაროს მოსწავლე საბუნებისმეტყველო მეცნიერების საფუძვლებს და
განუვითაროს კვლევის უნარ-ჩვევები, რაც მას
საშუალებას მისცემს შეიცნოს და გაითავისოს სამყარო, ჩაერთოს საზოგადოებრივი საქმიანობის სხვადასხვა სფეროში, იგრძნოს პასუხისმგებლობა
საკუთარი თავის, საზოგადოებისა და გარემოს
მიმართ.
ამოცანაა
დაწყებით საფეხურზე მოსწავლეს
განუვითარდეს სპეციფიკური უნარ-ჩვევები, რომელთაგან პრიორიტეტულია:
·
გარემოზე
დაკვირვება (როგორც საკუთარი შეგრძნების ორგანოების, ისე მარტივი ხელსაწყოების
გამოყენებით);
·
ბუნებრივი
მოვლენების ამოცნობა და მარტივი პროცესების აღწერა;
·
მონაცემების
შეგროვება დაკვირვების, მარტივი ექსპერიმენტის, საინფორმაციო წყაროების საშუალებით;
·
გამოსაკვლევი
საკითხის შესახებ კითხვების დასმა;
·
ობიექტების
კლასიფიკაცია მათი მახასიათებლების მიხედვით;
·
რაოდენობრივი
მონაცემების აღრიცხვა, მათი ორგანიზება და
პრეზენტაციის სხვადასხვა საშუალებით წარმოდგენა;
·
გარემოზე
ზრუნვა, უსაფრთხოების წესების დაცვა.
|
saswavlo kursis mosalodneli
Sedegebi
|
ბუნ.VI.1.მოსწავლეს შეუძლია ნაცნობ ბუნებრივ გარემოში
აღწეროს მარტივი კვებითი კავშირები.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ნაცნობი ბუნებრივი გარემოს მაგალითზე ადგენს მარტივ კვებით
ჯაჭვებს (მაგ., ბალახი - კალია - ხვლიკი - გველი - არწივი) სხვადასხვა
გამომსახველობითი საშუალების დახმარებით;
·
ამოიცნობს და
ასახელებს ერთსა და იმავე გარემოში კვებითი ჯაჭვის რამდენიმე მაგალითს;
·
განასხვავებს
ცხოველებს კვების ნირის მიხედვით (ბალახისმჭამელი, ხორცისმჭამელი, ნაირმჭამელი),
მსჯელობს ადამიანის კვების თავისებურებაზე.
ბუნ.VI.2.მოსწავლეს შეუძლია დაახასიათოს
ტიპობრივი ეკოსისტემები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
აგებს მარტივი ეკოსისტემის მოდელს
ცალკეული (ბიოტური და აბიოტური)
ელემენტებისაგან;
·
გამოყოფს ეკოსისტემებს და მათ ცალკეულ კომპონენტებს
ნაცნობ
გარემოში;
·
ამოიცნობს მის მხარეში ფართოდ გავრცელებულ მცენარეებს, ასევე,
წითელ ნუსხაში შეტანილ სახეობებს, შხამიან სოკოებსა და მცენარეებს, საშიშ ცხოველებს;
·
ამოიცნობს საქართველოსათვის ტიპობრივ ეკოსისტემებს (მაგ., ტყე, მდელო, მთა, ზღვა) მცენარისა და ცხოველის ზოგიერთი სახეობის მიხედვით;
· ამოიცნობს მომიჯნავე ეკოსისტემებს (მაგ., ტყე-მდელო) ბუნებაში
და
ადარებს ერთმანეთს ბიოტური და აბიოტური კომპონენტების
მიხედვით;
·
აგროვებს ინფორმაციას
ლოკალური გარემოს ეკოსისტემაზე ადამიანის
ზემოქმედების შესახებ, მსჯელობს შედეგებზე და ეძებს პრობლემის გადაჭრის გზებს.
მიმართულება:
სხეულები და მოვლენები
ბუნ.VI.3.მოსწავლეს შეუძლია სხეულის მოძრაობის
ტრაექტორიის დახასიათება, მის სიჩქარეზე მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
აღწერს
სხეულის მოძრაობის ტრაექტორიებს (წრფივი, ტეხილი, მრუდწირული), ადარებს ერთმანეთს და გამოხატავს სქემატურად;
·
აკვირდება
საკუთარ მოძრაობას, აგროვებს მონაცემებს (ზომავს გავლილ მანძილს და დროის შუალედს),
აანალიზებს მათ თანაფარდობას და ახასიათებს სიჩქარეს, როგორც ფიზიკურ სიდიდეს;
·
ატარებს
მარტივ ცდებს და ზომავს სხვადასხვა სხეულის სიჩქარეს, შედეგებს
წარმოადგენს სხვადასხვა გამომსახველობითი საშუალებით;
·
ადგენს
სიჩქარის ერთეულს და მსჯელობს
მის ირგვლივ არსებული სხეულების (მაგ., ადამიანის, ველოსიპედის, ავტომობილის) სავარაუდო სიჩქარეებზე, ადარებს
მათ.
ბუნ.VI.4.მოსწავლეს შეუძლია ნივთიერებათა თვისებების აღწერა და მათი
ცვლილებების შესახებ მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ასახელებს
ყოფა-ცხოვრებაში გამოყენებადი ნივთიერებების მაგალითებს და მსჯელობს მათი თვისებების
შესახებ;
·
აკვირდება
და ადარებს ნივთიერებებს თვისებების მიხედვით
(მაგ., სუნი,
ბზინვარება, წვა, აგრეგატული მდგომარეობა); შედეგებს წარმოადგენს
ცხრილის სახით, აანალიზებს და გამოყოფს თვისებებს, რომლებიც ამ ნივთიერებების გამოყენებას
განაპირობებს;
·
აგროვებს ინფორმაციას ორგანიზმებისთვის მნიშვნელოვანი ნივთიერებების
შესახებ და მსჯელობს მათ დანიშნულებაზე (მაგ., ჟანგბადი, წყალი, ნახშირორჟანგი);
·
ატარებს
ცდებს ნივთიერებების ფიზიკური და ქიმიური ცვლილებების (მაგ., აგრეგატული მდგომარეობის შეცვლა, ნივთიერების
გახსნა, აირის გამოყოფა, ფორმის შეცვლა) გამოსაკვლევად, შედეგებს
აანალიზებს და მსჯელობს ამ ცვლილებების
გამომწვევ მიზეზებზე (მაგ., გაცხელება, შერევა, დაწვა, მექანიკური ზემოქმედება).
ბუნ.VI.5.მოსწავლეს შეუძლია ნივთიერებისა და ნარევის ერთმანეთისგან განსხვავება,
ნარევის კომპონენტებად დაყოფის მეთოდების გამოყენება.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ადარებს
ნივთიერებისა და ნარევის თვისებებს, აანალიზებს
მონაცემებს და შედეგებს წარმოადგენს
ცხრილის სახით, ჩამოთვლის ბუნებრივი
ნარევის მაგალითებს;
·
ამზადებს
ერთგვაროვან და არაერთგვაროვან ნარევებს (მაგ.,
სუფრის მარილის წყალხსნარი, ცარცის ფხვნილისა და წყლის ნარევი), ადარებს მათ და მსჯელობს მათ შორის განსხვავებაზე;
·
ირჩევს
და იყენებს შესაბამის მეთოდებს (მაგ., ამოშრობა, გაცრა, გამოხდა, გაფილტვრა, დაწდომა) ნარევის კომპონენტებად დასაყოფად ცხოვრებისეულ სიტუაციაში;
·
ჩამოთვლის ნარევების
გამოყენების მაგალითებს ყოველდღიური
ცხოვრებიდან.
მიმართულება:
დედამიწა და გარესამყარო
ბუნ.VI.6.მოსწავლეს შეუძლია
კოსმოსური სხეულების მოძრაობისა და ზოგიერთი ასტრონომიული მოვლენის აღწერა მზის სისტემაში.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
იყენებს მოდელებს
და აღწერს მთვარის, დედამიწის და სხვა პლანეტების
მოძრაობას მზის სისტემაში;
·
ასახელებს და აღწერს კოსმოსურ
სხეულებს (მაგ., ვარსკვლავი, პლანეტა, კომეტა, ასტეროიდი, მეტეორი, მეტეორიტი); მსჯელობს მათ შორის
განსხვავებებზე;
·
ქმნის მზის და მთვარის
დაბნელების მოდელებს და მსჯელობს დაბნელების გამომწვევ
მიზეზებზე;
·
ქმნის მოდელებს და აღწერს დედამიწის ბრუნვას წარმოსახვითი
ღერძის და მზის გარშემო;
ბუნ.VI.7.მოსწავლეს შეუძლია დედამიწაზე სითბოსა და სინათლის განაწილებაზე მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
გეგმავს და ატარებს ცდას (მაგ., გლობუსით და ფანრით) დედამიწის ზედაპირზე სინათლის არათანაბარი განაწილების სადემონსტრაციოდ; შედეგებს აკავშირებს სითბოს განაწილებასთან;
·
უკავშირებს დედამიწაზე სითბოსა და სინათლის არათანაბარ
განაწილებას სითბური სარტყლების განლაგებას;
·
ახასიათებს
და ადარებს ორი კონტრასტული სითბური სარტყლის ეკოსისტემებს (მაგ., ჯუნგლები
და არქტიკული უდაბნო) და მსჯელობს მათ შორის განსხვავების მიზეზებზე.
მიმართულება: ადამიანი
და გარემო
ბუნ.VI.8.მოსწავლეს შეუძლია ჯანსაღი ცხოვრების წესის დაცვა და ადამიანის ჯანმრთელობაზე
მოქმედი მავნე ფაქტორების ამოცნობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ასახელებს დაავადების გამომწვევი მიკროორგანიზმებისაგან
თავდაცვის ელემენტარულ პროფილაქტიკურ მეთოდებს (მაგ., ხელების დაბანა, ჰიგიენის პირადი ნივთების სწორი გამოყენება, აცრა);
·
ასახელებს ადამიანის ჯანმრთელობაზე უარყოფითად მოქმედ
ფაქტორებს (მაგ.,
მომატებული რადიაცია, მაღალი ძაბვა) და აღწერს მათ;
·
მოიძიებს ინფორმაციას ადამიანის მავნე ჩვევების შესახებ და ამზადებს მათ
საწინააღმდეგო
სააგიტაციო მასალას (მაგ., პლაკატი,
აუდიო/ვიდეო მასალა).
ბუნ.VI.9.მოსწავლეს შეუძლია უსაფრთხო ქცევის წესების დაცვა როგორც ბუნებრივ,
ისე ხელოვნურ გარემოში.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ამოიცნობს ადამიანისთვის
სახიფათო ადგილების (მაგ., მომატებული
რადიაცია, მაღალი ძაბვის გადამცემი ხაზები, ტრანსფორმატორები,
საშიში ქიმიური ნივთიერებები, საბანაო ზონები)
შესაბამის გამაფრთხილებელ პირობით გრაფიკულ ნიშნებს;
·
აყალიბებს ქიმიური და
რადიოაქტიური ნივთიერებების
განთავსების და
მათთან მუშაობის უსაფრთხოების წესებს, ცნობს გამაფრთხილებელ ნიშნებს (მაგ., ადვილად აალებადი, ფეთქებადი, რადიოაქტიური)
ქიმიური რეაქტივის ჭურჭლის ეტიკეტზე.
ბუნ.VI.10.მოსწავლეს შეუძლია გარემოსდაცვითი ღონისძიებების გატარება,
მათი მნიშვნელობის აღწერა
და დასაბუთება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
აღწერს ბუნებაში ადამიანის
უხეში ჩარევით (მაგ., ტყეების ჩეხვა,
არასწორი მორწყვა, წყლისა და ნიადაგის დაბინძურება)
გამოწვეულ
უარყოფით შედეგებს, აყალიბებს საკუთარ მოსაზრებებს მათი თავიდან აცილების საშუალებებზე;
·
ასახელებს ბიოლოგიურ ინდიკატორებს (მაგ. მღიერები, წყალმცენარეები);
· ჩამოთვლის საქართველოში
არსებულ დაცულ ტერიტორიებს და საუბრობს მათ მნიშვნელობაზე;
· იყენებს სხვადასხვა
წყაროს (მაგ. საქართველოს წითელი ნუსხა,
წითელი წიგნი) დაცული ობიექტების შესახებ ინფორმაციის შესაგროვებლად და
მონაწილეობს გარემოსდაცვითი იდეების პოპულარიზაციაში;
· გამოხატავს საკუთარ
დამოკიდებულებას ბუნებრივი რესურსების უკანონო გამოყენების მიმართ სააგიტაციო
პლაკატების და ბუკლეტების საშუალებით.
|
მეთოდები
|
Ø ზეპირსიტყვიერი (ინფორმაცია; დისკუსია/დიალოგი)
Ø წიგნზე მუშაობა
Ø პრაქტიკული სამუშაოები-ცდების ჩატარება, მოდელების
დამზადება, ცხრილების შედგენა და სხვა)
Ø დამოუკიდებელი საქმიანობით მოპოვებული-რეფერატისა
და პროექტისათვის სხვადასხვა წყაროებით ინფორმაციის მოპოვება დამუშავება
Ø ჯგუფური
ანალიზი, სინთეზი,შეფასება,ცოდნა, გამოყენება
|
Sefasebis komponentebi
|
განმსაზღვრელი და განმავითარებელი
ა) საშინაო დავალება
ბ) საკლასო დავალება
გ) შემაჯამებელი დავალება
საშინაო დავალება
ü საშინაო ექსპერიმენტი
ü ინფორმაციის მოძიება
ü რეფერატების მომზადება
ü პროექტის მომზადება
საკლასო დავალება
ü საკითხის განხილვა დისკუსია
ü ექსპერიმენტი
ü მონაცემების აღრისხვა/დამუშავება
შემაჯამებელ დავალებათა ტიპები
ü მოხსენება-რეფერატი
ü პრეზენტაცია
ü ტესტირება
ü საკონტროლო წერა
ü გამოცდა
ü პროექტი
|
resursebi
|
სახელმძღვანელო
ბუნება. ავტორი. maia bliaZe
rusudan axvlediani daviT kereseliZe.
|
klasgareSe RonisZiebebi
|
ბოტანიკური ბაღი,
|
Tqveni inovaciebi
|
|
saswavlo kursis Tematuri gegma
|
115
|
. nivTierebebi Cven irgvliv
|
1
|
rogor vimuSaoT laboratoriaSi
|
1
|
3. sxeulis moculoba da simkvrive
|
1
|
4. nivTierebis Tvisebebi
|
2
|
5. agregatuli mdgomareoba
|
1
|
6. fizikuri da qimiuri movlenebi
|
1
|
7. organizmisTvis aucilebeli
nivTierebebi
|
2
|
8. sufTa nivTiereba da narevi
|
1
|
9. rogori narevebi arsebobs?
|
1
|
10. narevebis dayofa
|
2
|
11. riT ikvebebian cxovelebi?
|
1
|
12. ra rogor moipovebs sakvebs?
|
2
|
yvelaferi
mcenareebiT iwyeba
|
2
|
14. kvebiTi jaWvis
modelireba (mxolod
masw. wignSi)
|
2
|
15. adamiani kvebiT
jaWvSi
|
1
|
17. galaqtikis modelis
Seqmna (mxolod masw.
wignSi)
|
1
|
18. varskvlavebi da
Tanavarskvlavedebi
|
1
|
19. rogor gavzomoT
manZili kosmosSi?
(mxolod masw. wignSi
|
1
|
20. mze
|
1
|
21. mzis sistema
|
2
|
22. planetebi (mxolod
masw. wignSi)
|
1
|
23. asteroidebi,
kometebi, meteoroidebi
|
1
|
24. Cveni planeta
dedamiwa
|
1
|
25. mTvare
|
1
|
26. mzisa da mTvaris
dabnelebis modelebi
(mxolod masw. wignSi)
|
1
|
27. dedamiwis dReRamuri
moZraoba
|
1
|
28. dedamiwis moZraoba
mzis garSemo
|
1
|
29. siTburi sartylebi
|
2
|
30. junglebi
|
1
|
31. polaruli regionebi
|
1
|
32. ekosistema
|
1
|
33. ekologiuri
faqtorebi
|
1
|
34. bioturi
urTierTobebi
|
1
|
35. saqarTvelos flora
da fauna
|
1
|
36. rogor irCeven
saarsebo garemos?
|
2
|
37. saqarTvelos
ekosistemebi
|
2
|
38. saqarTvelos tyeebi
|
2
|
39. saqarTvelos velebi
da naxevarudabno
|
2
|
40. zRvis ekosistema
|
2
|
41. rogor Secvala
adamianma garemo?
|
1
|
42. garemos dacva
|
1
|
43. daculi teritoriebi
|
2
|
44. biomravalferovneba
|
2
|
45. wiTeli wigni da
wiTeli nusxa
|
2
|
46. biologiuri
indikatorebi
|
1
|
47. moZraoba
|
1
|
48. gavlili manZili
|
2
|
49. siCqare
|
1
|
50. gavlili manZilisa da
drois gazomva (mxolod
masw. wignSi)
|
1
|
51. uxilavi mtrebi
|
1
|
52. baqteriuli
daavadebebi da maTi
higiena
|
2
|
53. Tambaqos mavne
zemoqmedeb
|
1
|
54. alkoholi da
narkotikebi
|
2
|
55. saSiSi nivTierebebi
|
2
|
56. qimiuri damwvroba da
mowamvla
|
3
|
57. wamlebi da
janmrTeloba
|
1
|
58. ra aris radiacia
|
2
|
59. radiacia da
janmrTeloba
|
2
|
60. usafrTxoeba
elqtrodeniT
sargeblobisas
|
1
|
61. daxmareba
eleqtrotramvebis dros
|
1
|
Kkomponentebi
|
||
saswavlo sagnis saxelwodeba
|
qimia
|
|
Kklasi
|
X klasi
|
|
sagnis saxelmZRvanelo
(avtori , dasaxeleba)
|
Qqimia X klasi
Avt: giuli andronikaSvili, dali
gulaia, mzia mamiaSvili
|
|
saswavlo sagnis saaTebis raodenoba
kviraSi, semestrSi, wliuri saswavlo kursis dasaxeleba
|
kviraSi 2 saaTi
|
|
saswavlo sagnis statusi
|
savaldebulo
|
|
Mmaswavleblis saxeli, gvari,
sakontaqto telefoni, el-fosta
|
Tamar dundua
|
|
sagnis swavlebis mizani da
amocanebi
|
Mmiznebi:.განუვითარდეს ბუნებისმეტყველებისათვის საჭირო ელემენტარული კვლევა-ძიებითი და მათი სხვადასხვა სიტუაციაში გამოყენების უნარ- ჩვევები.
2. გაცნობიერებული ჰქონდეს სამყაროში მიმდინარე პროცესების ერთიანობა. 3. ჩამოუყალიბდეს გარემომცველ სამყაროზე ზრუნვის უნარ-ჩვევები.
amocanebi:1 programis Seswavla.
2.adaptaciur-sasicocxlo.(
Semecnebis, daswavlis unari, molaparakebis da dialogis unari, TviTkontrolis
da dialogis unari)unaris ganviTareba
|
|
meTodebi
|
Ø ზეპირსიტყვიერი (ინფორმაცია; დისკუსია/დიალოგი)
Ø წიგნზე მუშაობა
Ø პრაქტიკული სამუშაოები-ცდების ჩატარება, მოდელების
დამზადება, ცხრილების შედგენა და სხვა)
Ø დამოუკიდებელი საქმიანობით მოპოვებული-რეფერატისა
და პროექტისათვის სხვადასხვა წყაროებით ინფორმაციის მოპოვება დამუშავება
Ø ჯგუფური
ანალიზი, სინთეზი,შეფასება,ცოდნა, გამოყენება
|
|
saswavlo kursis mosalodneli
Sedegebi
|
მიმართულება:
ქიმიური მოვლენები
ქიმ.X.5.
მოსწავლეს შეუძლია აღწეროს ატომის აღნაგობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü იყენებს
ატომის აღნაგობის შესახებ თანამედროვე წარმოდგენებს და ელემენტების თვისებებს აკავშირებს
ატომის აღნაგობასთან;
ü განსაზღვრავს
ელექტრონების განაწილებას ელექტრონულ დონეებსა და ქვე-დონეებზე. გამოითვლის თითოეულ
ენერგეტიკულ დონეზე ორბიტალების რაოდენობას და ელექტრონების მაქსიმალურ რიცხვს;
ü ელექტრონების
განაწილების ძირითადი პრინციპების გათვალისწინებით გამოსახავს ატომთა ელექტრონულ
კონფიგურაციას s-, p- და d- ელემენტებისათვის;
ü ახორციელებს
სათანადო გამოთვლებს (მაგ., ადგენს ელემენტის მასურ წილს ნაერთში, ელემენტების პროცენტულ
შემცველობას, განსაზღვრავს ნაერთის ფორმულას შემადგენელი ელემენტების შემცველობის
მიხედვით).
ქიმ.X.6.მოსწავლეს
შეუძლია დააკავშიროს ელემენტის ატომის აღნაგობა მის ადგილმდებარეობასთან პერიოდულ
სისტემაში.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü ადარებს
ერთმანეთს ერთი და იმავე ელემენტის იზოტოპებს მათი ფიზიკური და ქიმიური თვისებების
მიხედვით. მიღებულ შედეგს აკავშირებს ატომის აღნაგობასთან;
ü ბუნებაში
იზოტოპების გავრცელების საფუძველზე გამოთვლის ელემენტის საშუალო ატომურ მასას;
ü ასაბუთებს
ატომბირთვის მუხტის მნიშვნელობას ელემენტების ინდივიდუალობის განსაზღვრაში;
ü ადარებს
ერთმანეთს ერთი და იმავე ჯგუფის ან პერიოდის ელემენტებს ატომის აღნაგობის თვალსაზრისით
და გამოიტანს შესაბამის დასკვნას;
ü აკავშირებს
ელემენტების მიერ კატიონების და ანიონების წარმოქმნის უნარს მათი სავალენტო ელექტრონების
რაოდენობასთან;
ü ადგენს
ზოგიერთი ელემენტის იონების და კეთილშობილი აირების გარე გარსების აღნაგობის იდენტურობას
(მაგ., ადარებს ქლორის იონს არგონის ატომის ელექტრონულ აღნაგობას და მსჯელობს ქლორის
იონის შედარებით მდგრადობაზე).
ქიმ.X.7.მოსწავლეს
შეუძლია ნივთიერებათა თვისებები დაუკავშიროს ატომის ელექტრონულ აღნაგობას და ქიმიური
ბმის ხასიათს.
შედეგი
თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü აღწერს
სხვადასხვა ტიპის ბმების წარმოქმნის მექანიზმებს; განასხვავებს იონურ, კოვალენტურ
და მეტალურ ბმებს. ასახელებს მაგალითებს;
ü აკავშირებს
მეტალების თვისებებს მეტალური ბმის ბუნებასთან;
ü ახასიათებს
წყალბადურ ბმას და აკავშირებს მასთან სხვადასხვა ნივთიერების ფიზიკურ თვისებებს.
ადარებს წყალბადურ ბმას კოვალენტურ და იონურ ბმებს.
ქიმ.X.8.მოსწავლეს შეუძლია
დაახასიათოს ჟანგვა-აღდგენითი პროცესები.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü ადარებს ერთმანეთს
ჟანგვისა და აღდგენის პროცესებს. ასახელებს მჟანგავებისა და აღმდგენების მაგალითებს,
მსჯელობს მათ გამოყენებაზე;
ü განსაზღვრავს
ელემენტის ჟანგვით რიცხვს სხვადასხვა ნაერთში;
ü აბალანსებს
მარტივ ჟანგვა-აღდგენით რეაქციებს;
ü ასახელებს
და ახასიათებს ყოველდღიურ ცხოვრებასა და ბუნებაში მიმდინარე ჟანგვა-აღდგენითი პროცესების
მაგალითებს და გამოთქვამს მოსაზრებას მათი დადებითი და უარყოფითი შედეგების შესახებ.
ქიმ.X.9.მოსწავლეს შეუძლია
ხსნარების თვისებების ახსნა ელქტროლიტური დისოციაციის თეორიის საფუძველზე.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü ახასიათებს
ფუძეებს, მჟავებსა და მარილებს ელექტროლიტური დისოციაციის თეორიის თვალსაზრისით;
ü ადგენს ელექტროლიტთა
ხსნარებში მიმდინარე ქიმიური გარდაქმნების სრულ და შეკვეცილ იონურ ტოლობებს;
ü აწარმოებს
მათემატიკურ გამოთვლებს და განსაზღვრავს სხვადასხვა ელექტროლიტის დისოციაციის ხარისხს.
განასხვავებს სუსტ, საშუალო და ძლიერ ელექტროლიტებს.
ქიმ.X.10.მოსწავლეს შეუძლია
დაახასიათოს ელექტროლიზის მოვლენა და მისი როლი ტექნიკასა და მრეწველობაში.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü აკავშირებს
ელექტროქიმიურ პროცესებს მეტალთა აქტიურობის რიგსა და ჟანგვა-აღდგენით რეაქციებთან;
ü ადგენს წყლის,
მარილების ნალღობებისა და წყალხსნარების ელექტროლიზის პროცესში ელექტროდებზე იონური
განმუხტვისას მიმდინარე რეაქციების სქემებს;
ü ადარებს ერთმანეთს
სხვადასხვა ტიპის ელექტროქიმიურ ელემენტებს;
ü აანალიზებს
და აფასებს ქიმიურ მრეწველობასა და ტექნიკაში ელექტროლიზური პროცესების მნიშვნელობას;
ü ასრულებს ელექტროლიზის
პროცესთან დაკავშირებულ რაოდენობრივ გამოთვლებს.
ქიმ.X.11.მოსწავლეს შეუძლია
განჭვრიტოს ქიმიური წონასწორობის გადახრის მიმართულება.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü განასხვავებს შექცევად და შეუქცევად რეაქციებს.
ადგენს შესაბამის ტოლობებს;
ü განასხვავებს ჰომოგენურ და ჰეტეროგენურ რეაქციებს,
განიხილავს მაგალითებს;
ü იყენებს ლე-შატელიეს პრინციპს და განჭვრეტს სხვადასხვა
ფაქტორის (წნევა, ნივთიერებათა კონცენტრაცია, ტემპერატურა) ქიმიურ წონასწორობაზე
გავლენის ხასიათს. ჩამოთვლის სათანადო მაგალითებს;
ü მოიძიებს ქიმიური წონასწორობის ძირითადი პრინციპების
გამოყენების მაგალითებს და განიხილავს მათ ტექნოლოგიური პროცესების ოპტიმიზაციის
მიზნით.
ქიმ.X.12.მოსწავლეს შეუძლია ქიმიური ელემენტების და მათი
ნაერთების დახასიათება, მათი მნიშვნელობის შესახებ მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ü ახასიათებს ელემენტებსა და მათ მნიშვნელოვან ნაერთებს;
ü მსჯელობს ელემენტების ალოტროპიულ ფორმებზე;
ü აკავშირებს ელემენტების ფიზიკურ და მნიშვნელოვან
ქიმიურ თვისებებს მათ გამოყენებასთან;
ü იცნობს ელემენტების და მათი მნიშვნელოვანი ნაერთების
მიღების ძირითად მეთოდებს;
ü მსჯელობს ქიმიური ელემენტების როლსა და გამოყენებაზე
ყოფა-ცხოვრებასა და წარმოებაში;
ü განაზოგადებს ელემენტების თვისებებს ერთი ჯგუფის
ელემენტებისათვის;
ü გეგმავს და ატარებს ცდებს ხისტ და რბილ წყალში საპნის
აქაფების პროცესის შესასწავლად. გამოიტანს სათანადო დასკვნას;
ü გეგმავს და ატარებს ცდებს ქიმიური ნაერთების და
ნარევების შედგენილობის თვისებრივი ანალიზისთვის;
ü გეგმავს და ატარებს ცდებს მეტალთა აქტიურობის შესადარებლად.
მიღებული შედეგების სისწორეს ამოწმებს მეტალთა ელექტროქიმიური ძაბვის რიგის მიხედვით.
|
|
Sefasebis komponentebi
|
განმსაზღვრელი და განმავითარებელი
ა) საშინაო დავალება
ბ) საკლასო დავალება
გ) შემაჯამებელი დავალება
საშინაო დავალება
ü საშინაო ექსპერიმენტი
ü ინფორმაციის მოძიება
ü რეფერატების მომზადება
ü პროექტის მომზადება
საკლასო დავალება
ü საკითხის განხილვა დისკუსია
ü ექსპერიმენტი
ü მონაცემების აღრისხვა/დამუშავება
შემაჯამებელ დავალებათა ტიპები
ü მოხსენება-რეფერატი
ü პრეზენტაცია
ü ტესტირება
ü საკონტროლო წერა
ü გამოცდა
ü პროექტი
|
|
resursebi
|
1.
გ.ანდრონიკაშვილი,
დ.გულაია მ.მამიაშვილი ‘’ქიმია’’ ს.ადამია
ქიმია (გაღრმავებული კურსი)
ზ.ლომსიანიძე, გ.ცინცაძე ‘’ქიმიის ამოცანები და სავარჯიშოები’’
VII-XI კლ, ინტერნეტ
რესურსები
|
|
klasgareSe RonisZiebebi
|
||
Tqveni inovaciebi
|
||
saswavlo kursis Tematuri gegma
|
zogadi cnobebi atomis aRnagobis
Sesaxeb
|
|
atomis birTvi.
|
|
Izotopebi
|
|
eleqtronuli garsis aRnagoba
|
|
eleqtronebis ganawileba
energetikul doneebze da qvedoneebze .
|
|
atomTa eleqtronuli garsis
aRnagobis gamosaxvis xerxebi.
|
|
periodulobis kanoni
|
|
periodulobis kanoni da perioduli
sistema atomis aRnagobis
TvalTaxedviT
|
|
ionuri bma.
|
|
eleqtrouaryofiToba
|
|
kovalenturi bma
|
|
kovalenturi bmis warmoqmnis
donorul-aqceptoruli meqanizmi
|
|
. σ- da π-bmebi
|
|
kovalenturi bmis Tvisebebi
|
|
wyalbaduri bma
|
|
metaluri bma
|
|
valentoba da qimiuri bma
|
|
Jangvis ricxvi
|
|
Jangva-aRdgeniTi reaqciebis zogadi
daxasiaTeba
|
|
Jangva-aRdgeniTi reaqciebis tolobebis
Sedgena
|
|
Jangva-aRdgeniTi reaqciebis
klasifikacia
|
|
qimiuri reaqciis siCqare
|
|
reaqciis siCqareze moqmedi
faqtorebi .
|
|
Seqcevadi da Seuqcevadi reaqciebi.
qimiuri wonasworoba
|
|
wonasworobis gadaxris pirobebi
|
|
xsnarebi
|
|
xsnarTa Sedgenilobis gamosaxva
|
|
eleqtrolitebi da araeleqtrolitebi.
|
|
eleqtrolituri disociaciis Teoria .
|
|
disociaciis xarisxi
|
|
mJavebi, tuteebi da marilebi
eleqtrolituri disociaciis
TvalsazrisiT
|
|
ionuri mimocvlis reaqciebi
|
|
eleqtrolizi
|
|
wyalbadi
|
|
wyali
|
|
halogenebi
|
|
Jangbadi
|
|
Gogirdi
|
|
gogirdwyalbadi .
|
|
gogirdis oqsidebi.
|
|
gogirdmJava
|
|
gogirdmJavas marilebi
|
|
Azoti
|
|
fosfori
|
|
naxSirbadi
|
|
siliciumi
|
|
natriumi, kaliumi
|
|
magniumi. Kalciumi
|
|
Alumini
|
|
rkina.
|
|
. manganumi
|
Kkomponentebi
|
|
saswavlo sagnis saxelwodeba
|
sabunebismetyvelo mecnierebebis
safuZvlebi
|
Kklasi
|
VII
|
sagnis saxelmZRvanelo
(avtori , dasaxeleba)
|
sabunebismetyvelo mecnierebebis
safuZvlebi VII klasi
avt: malxaz mayaSvili revaz
quTelia ia gigiberia manana boWoriSvili
|
saswavlo sagvis saaTebis raodenoba
kviraSi, semestrSi, wliuri saswavlo kursis dasaxeleba
|
kviraSi 3 saaTi
|
saswavlo sagnis statusi
|
savaldebulo
|
Mmaswavleblis saxeli, gvari,
sakontaqto telefoni, el-fosta
|
Tamar dundua
|
sagnis swavlebis mizani da
amocanebi
|
მიზანი:
საბუნებისმეტყველო
დისციპლინების სწავლების მიზანია აზიაროს მოსწავლე საბუნებისმეტყველო მეცნიერების საფუძვლებს და
განუვითაროს კვლევის უნარ-ჩვევები, რაც მას
საშუალებას მისცემს შეიცნოს და გაითავისოს სამყარო, ჩაერთოს საზოგადოებრივი საქმიანობის სხვადასხვა სფეროში, იგრძნოს
პასუხისმგებლობა საკუთარი თავის, საზოგადოებისა და გარემოს მიმართ.
ამოცანები:
ცოდნა:
·
ცოცხალი
სამყარო და სასიცოცხლო პროცესები;
·
სამყაროში მიმდინარე ფიზიკური და ქიმიური მოვლენები;
·
დედამიწა და გარესამყარო;
·
გარემოს მდგრადი განვითარების პრინციპები.
მეცნიერული
კვლევის უნარ-ჩვევები:
·
დაკვირვება, აღწერა;
·
კვლევის საგნის განსაზღვრა;
·
კვლევის ეტაპების განსაზღვრა;
·
აღრიცხვა;
·
კლასიფიკაცია;
·
გაზომვა;
·
კომუნიკაცია;
·
მონაცემების ინტერპრეტაცია;
·
განჭვრეტა/ჰიპოთეზის
გამოთქმა;
·
ცდის დაგეგმვა;
·
ცდის ჩატარება;
·
მონაცემთა ანალიზი და შეფასება;
·
მოდელის შექმნა და გამოყენება.
დამოკიდებულება:
·
ინტერესი საბუნებისმეტყველო დისციპლინების მიმართ;
·
საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მნიშვნელობის გააზრება;
·
ინტერესი
მეცნიერული კვლევისა და სიახლეების მიმართ;
·
თანამშრომლობის სურვილი;
·
გარემოზე ზრუნვა და პასუხისმგებლობა;
·
უსაფრთხო ცხოვრების წესის დაცვის მნიშვნელობის გააზრება.
საბაზო
საფეხურზე მოსწავლე ივითარებს სპეციფიკურ უნარ-ჩვევებს, რომელთაგან პრიორიტეტულია:
·
კვლევის
ზოგიერთი თანამედროვე მეთოდის გამოყენება;
·
სამეცნიერო
ლიტერატურის მოძიება და გამოყენება;
·
ექსპერიმენტის
დაგეგმვა და წარმართვა, მონაცემთა შეგროვება-დამუშავება;
·
კრიტიკული
ანალიზი, დასკვნების გამოტანა;
·
პრეზენტაცია
(გრაფიკების, დიაგრამების, მოდელის შექმნა).
|
meTodebi
|
Ø ზეპირსიტყვიერი (ინფორმაცია; დისკუსია/დიალოგი)
Ø წიგნზე მუშაობა
Ø პრაქტიკული სამუშაოები-ცდების ჩატარება, მოდელების
დამზადება, ცხრილების შედგენა და სხვა)
Ø დამოუკიდებელი საქმიანობით მოპოვებული-რეფერატისა
და პროექტისათვის სხვადასხვა წყაროებით ინფორმაციის მოპოვება დამუშავება
Ø ჯგუფური
ანალიზი, სინთეზი,შეფასება,ცოდნა, გამოყენება
|
saswavlo kursis mosalodneli
Sedegebi
|
წლის ბოლოს მისაღწევი შედეგები და მათი ინდიკატორები
მიმართულება: ცოცხალი სამყარო
ბიოლ.VII. 1. მოსწავლე განარჩევს სიცოცხლის ძირითად ფორმებს და გამოვლინენებს
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
აგროვებს ინფორმაციას ილუსტრაციების საშუალებით უჯრედის ფორმების მრავალფეროვნების შესახებ (ერთ და მრავალუჯრედიან ორგანიზმებში) და წარმოადგენს პლაკატის სახით;
·
ამზადებს დროებით პრეპარატს, იკვლევს მას სინათლის მიკროსკოპით და დაკვირვების შედეგებს წარმოადგენს ნახატის და/ან სივრცული მოდელის სახით;
·
ადარებს ცოცხალ და არაცოცხალ ობიექტებს და მსჯელობს სიცოცხლისათვის დამახასიათებელი თვისებების და მათი გამოვლინების მრავალფეროვნების (მაგ., სუნთქვაფილტვებით, ლაყუჩებით, სხეულის ზედაპირით; გამრავლება კვერცხისდებით,ცოცხალმშობიარობით, თესლით) შესახებ;
·
აგროვებს მასალას ერთ და მრავალუჯრედიანი ორგანიზმების მოძრაობის საშუალებების შესახებ (მაგ., შოლტები, ცრუფეხი, კიდურები), მსჯელობს მათ შორის განსხვავებაზე და მონაცემებს წარმოადგენს ფოტომასალის ან ჩანახატების სახით;
·
ინსტრუქციის თანახმად ატარებს ცდებს სიცოცხლის გამოვლინებებზე დასაკვირვებლად (მაგ.,მცენარეებისა და ცხოველების მოძრაობა, აღმონაცენის ზრდა, რეაქცია სხვადასხვაგამღიზიანებელზე) და ირჩევს დაკვირვების შედეგების წარმოდგენის ფორმებს (მაგ.,ჩანახატი, ფოტო);
·
უშუალო დაკვირვებით და/ან ექსპერიმენტულად სწავლობს მიკროორგანიზმების (მაგ., ვირუსი, ბაქტერია, საფუარი სოკო) ცხოველქმედების თავისებურებებს (მაგ., პროდუქტის დამჟავება, დადუღება, ცომის აფუება, ზოგიერთი ვირუსული დაავადება), აჯგუფებს მათ ადამიანისთვის სასარგებლო ან საზიანო მოქმედების მიხედვით და წარმოადგენს დაკვირვების შედეგებს.
ბიოლ.VII. 2. მოსწავლე ახასიათებს ორგანიზმების მრავალფეროვნებას
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
იკვლევს ნიშანთვისებათა ვარიაციებს ერთი სახეობის ფარგლებში, ქმნის მონაცემთა ბაზას (მაგ., თანაკლასელთა სიმაღლე, წონა) და წარმოადგენს გრაფიკულად;
·
ადარებს ხერხემლიანთა კლასის წარმომადგენლებს რამდენიმე ძირითადი ნიშნით (მაგ., მოძრაობა, საფარველი, სუნთქვა, გამრავლება) და ადგენს შესაბამის ცხრილს;
·
იყენებს თეზა - ანტითეზის პრინციპს სისტემატიკაში მოცემული ინდივიდის ადგილის განსაზღვრისათვის (მაგ., ხერხემლიანი - უხერხემლო; ცოცხალმშობიარობა - კვერცხისდებით გამრავლება; ყვავილის არსებობა - არარსებობა; ფესვის, ღეროს, ფოთლის არსებობა - ამ ორგანოების არარსებობა);
·
ახდენს ორგანიზმების კლასიფიცირებას რამდენიმე ნიშან-თვისების მიხედვით (მაგ., აჯგუფებს სკოლის ეზოში აღწერილ მცენარეებს მის მიერ შემუშავებული კრიტერიუმების მიხედვით) და განმარტავს კლასიფიცირების პრინციპს;
·
აგროვებს ინფორმაციას სახეობების მრავალფეროვნების და რიცხობრიობის შესახებ (მაგ., საქართველოს ბიომრავალფეროვნება), ადარებს ადრეულ და თანამედროვე მდგომარეობას და მონაცემებს წარმოადგენს ცხრილის ან დიაგრამის სახით;
·
იყენებს შესაფერის ტერმინებს ლოკალური გარემოს ბიომრავალფეროვნების ასაღწერად (მაგ., „ბალახოვანი მცენარე'', „მწერი'');
·
იკვლევს ლოკალურ გარემოს ადგილობრივი და ინტროდუცირებული სახეობების (მაგ., ლაფნიჭამია, ენოტისებური ძაღლი, ევკალიპტი, ამბროზია) გამოსავლენად, აგროვებს ინფორმაციას მათი მნიშვნელობის და გარემოზე ზეგავლენის შესახებ. წარმოადგენს ნამუშევარს;
·
მოიპოვებს ინფორმაციას მცენარეთა და ცხოველთა ადგილობრივი უნიკალური ჯიშების შესახებ და წარმოადგენს ნახატის ან კოლაჟის სახით.
ბიოლ. VII. 3. მოსწავლე ახასიათებს ეკოსისტემის კომპონენტებს და მათ შორის არსებულ კავშირებს
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ნაცნობ გარემოში გამოყოფს ეკოსისტემებს და მათ ცალკეულ კომპონენტებს;
·
ბუნებაში და/ან ილუსტრაციაზე, მცენარისა და ცხოველის ზოგიერთი სახეობის მიხედვით ამოიცნობს საქართველოს ტიპობრივ ეკოსისტემებს (მაგ., ტყის/მდელოს/მთის/ზღვის/ჭაობის ეკოსისტემები);
·
მოჰყავს მაგალითები და აღწერს ეკოსისტემაში არსებული ურთიერთობის ფორმებს (მაგ., მტაცებლობა, პარაზიტიზმი);
·
გამოსახავს სქემატურად ეკოსისტემაში არსებულ კვებით კავშირებს (კვებითი ჯაჭვი);
·
ადარებს ბალახისმჭამელების, ხორცისმჭამელების და ნაირმჭამელების ზოგიერთ ანატომიურ თავისებურებას (მაგ., კბილების ფორმა, ბრჭყალი) და აკავშირებს კვების ნირთან;
·
მოჰყავს ორგანიზმების გარემოსთან შეგუების მაგალითები (მაგ., ეკლები, შეფერილობა, ცხიმის მარაგი, ბეწვი, ფრინველების გადაფრენა, ჯოგებად გაერთიანება);
·
ქმნის მარტივ ხელოვნურ ეკოსისტემას (მაგ., აკვარიუმი), ასაბუთებს თითოეული კომპონენტის მნიშვნელობას და გეგმავს, თუ როგორ უნდა შეინარჩუნოს იგი;
·
სვამს კითხვას, თუ როგორ შეიცვლება ბუნებრივი ეკოსისტემა მისი რომელიმე ელემენტის ამოვარდნის შემთხვევაში და აგროვებს ინფორმაციას კითხვაზე პასუხის გასაცემად;
·
აგროვებს ინფორმაციას ლოკალურ გარემოში ეკოსისტემაზე ადამიანის ზემოქმედების შესახებ, მსჯელობს შედეგებზე და გამოთქვამს მოსაზრებას პრობლემის გადაჭრის გზების შესახებ.
ბიოლ.VII.4. მოსწავლე მსჯელობს დედამიწაზე სიცოცხლის განვითარების თავისებურებათა შესახებ
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
აგროვებს ინფორმაციას ფლორის და ფაუნის ზოგიერთი წარმომადგენლის (მაგ., უძველესი ქვეწარმავლები, გიგანტური გვიმრები) გადაშენების შესახებ, აანალიზებს და აყალიბებს საკუთარ პოზიციას;
·
აგროვებს ინფორმაციას, თუ რა მეთოდებს (მაგ., რეკონსტრუქცია) იყენებენ მეცნიერები ნამარხი ორგანიზმების შესწავლისას, ნამუშევარს წარმოადგენს წერილობით და/ან ახდენს ერთ-ერთი მეთოდის დემონსტრირებას მოდელის საშუალებით;
·
ფაქტობრივ მასალაზე დაყრდნობით (მაგ., სათაფლიაში დინოზავრის ნაკვალევი, ტარიბანაში ნაპოვნი სპილოს ჩონჩხი) ქმნის საქართველოს ცოცხალი ბუნების პრეისტორიული წარსულის მოდელს (მაგ., ნახატი, მიმართულება: ფიზიკური მოვლენები
·
ბუნ.VII.8.მოსწავლეს შეუძლია ნივთიერების ატომურ-მოლეკულური სტრუქტურის
·
აღწერა.
·
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
აღწერს მოვლენებს, რომლებიც მიანიშნებს ნივთიერების ატომურ-მოლეკულურ
·
აგებულებას;
·
განასხვავებს მყარ, თხევად და აირად მდგომარეობებს მათი თვისებებისა (მოცულობისა
·
და ფორმის შენარჩუნება) და ატომურ-მოლეკულური სტრუქტურის მიხედვით,
·
წარმოადგენს მოდელის სახით;
·
აკავშირებს ნივთიერების სიმკვრივეს მის პრაქტიკულ გამოყენებასთან;
·
ატარებს ცდებს და იკვლევს დიფუზიის მოვლენას სითხეებში, გამოიტანს შესაბამის
·
დასკვნებს;
·
იკვლევს ტემპერატურის გავლენას დიფუზიის სიჩქარეზე, გამოიტანს შესაბამის
·
დასკვნებს;
·
აკვირდება დიფუზიის მოვლენას და მსჯელობს მისი როლის შესახებ ბუნებაში და ყოფა -
·
ცხოვრებაში, ასახელებს მაგალითებს;
·
ადეკვატურად იყენებს შესაბამის ცნებებს და ფორმულებს ამოცანების ამოსახსნელად.
·
ბუნ.VII.9. მოსწავლეს შეუძლია ადვილად დაკვირვებადი ძალების და მათი
·
მოქმედების შედეგების შესახებ მსჯელობა.
·
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ჩამოთვლის მოძრაობის მაგალითებს, რომლებიც გამოწვეულია სხეულზე უშუალო (მაგ.,
·
მოქაჩვა ან ბიძგი) და არაუშუალო (მაგ., დედამიწის მიზიდულობა, მაგნიტების
·
ურთიერთქმედება) მოქმედებით;
·
ჩამოთვლის სხეულებს შორის ურთიერთქმედების დამადასტურებელ მაგალითებს;
·
განმარტავს ვექტორს და ვექტორულ ფიზიკურ სიდიდეს. ძალების მაგალითზე
·
განიხილავს ერთი წრფის გასწვრივ მიმართული ვექტორების შეკრებას;
·
ჩამოთვლის ბუნებაში არსებული ძალების გამოვლინების მაგალითებს ყოველდღიური
·
ცხოვრებიდან და საუბრობს მათ მნიშვნელობაზე;
·
ატარებს ცდებს სხვადასხვა სხეულის მოძრაობაზე დასაკვირვებლად, აღწერს და
·
სქემატურად გამოსახავს მასზე მოქმედ ძალებს (სიმძიმის, ხახუნის, დრეკადობის,
·
ამომგდები ძალები);
·
ატარებს ცდებს, გამოაქვს შესაბამისი დასკვნები და რაოდენობრივად აყალიბებს ჰუკის კანონს;
·
ცდების საშუალებით აკვირდება სხეულთა ტივტივს, ცურვას, ჩაძირვას. შედეგებს
·
აანალიზებს და რაოდენობრივად აყალიბებს არქიმედეს კანონს;
·
ზომავს სხეულების მოცულობასა და სიმკვრივეს არქიმედეს კანონის გამოყენებით;
·
აკავშირებს ამომგდები და წინააღმდეგობის ძალების მოქმედებას ორგანიზმების
·
ცურვასთან;
·
კონკრეტული ამოცანის გადასაწყვეტად (მაგ., ხახუნის ძალის გაზრდა ან შემცირება,
·
ამომგდები ძალის შეცვლა) ქმნის და წარმოადგენს შესაძლო სქემას ან მოდელს;
·
ადეკვატურად იყენებს შესაბამის ცნებებს, კანონებს და ფორმულებს ამოცანების
·
ამოსახსნელად.
·
ბუნ.VII.10. მოსწავლეს შეუძლია წნევის დახასიათება.
·
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
·
ატარებს ცდებს სხეულთა მიერ წარმოებულ წნევაზე დასაკვირვებლად, მონაცემებს
·
აანალიზებს და გამოიტანს შესაბამის დასკვნებს;
·
ქმნის მოდელს და პრაქტიკული ამოცანების გადასაჭრელად მსჯელობს სხეულის მიერ
·
წარმოებული წნევის შემცირების ან გაზრდის აუცილებლობაზე, ჩამოთვლის მაგალითებს;
·
ატარებს ცდებს (ქმნის მოდელებს) და აკვირდება სითხეებსა და აირებში წნევის
·
განაწილებას. დაკვირვების შედეგებს აანალიზებს და გამოიტანს შესაბამის დასკვნებს;
·
ჩამოთვლის პასკალის კანონის გამოყენების მაგალითებს ტექნიკიდან და ყოფა-
·
ცხოვრებიდან;
·
ამზადებს მარტივ მოდელს და ხსნის ზიარჭურჭლის მოქმედების პრინციპს;
·
ატარებს ცდებს ატმოსფერული წნევის მოქმედების გამოსავლენად, აანალიზებს და
·
გამოიტანს შესაბამის დასკვნებს;
·
მსჯელობს წნევის მნიშვნელობის შესახებ ორგანიზმის გარემოსთან შეგუებულობაში;
·
ადეკვატურად იყენებს შესაბამის ცნებებს, კანონებს და ფორმულებს ამოცანების
·
ამოსახსნელადკოლაჟი).
ბუნ.VII.11. მოსწავლეს შეუძლია მარტივი ქიმიური რეაქციების აღწერა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ცდის პროცესში აკვირდება
ფიზიკური და ქიმიური მოვლენების გარეგნულ ნიშნებს,
მონაცემებს წარმოადგენს ცხრილის სახით და მსჯელობს მათ (ფიზიკურ და ქიმიურ
მოვლენებს) შორის განსხვავების შესახებ;
ცდების საფუძველზე
მსჯელობს ფიზიკური მოვლენების (მაგ., ნივთიერებათა
წყალში
გახსნა, ფორმის შეცვლა, აგრეგატული
მდგომარეობის შეცვლა) დროს მასის
უცვლელობის შესახებ. გამოიტანს სათანადო დასკვნას;
ატარებს ცდებს ნივთიერებების
ფიზიკური და ქიმიური ცვლილებების (მაგ.,
აგრეგატული მდგომარეობის შეცვლა, ფორმის შეცვლა, ნივთიერების
გახსნა, აირის
გამოყოფა, ფერის შეცვლა) გამოსაკვლევად
და მსჯელობს ამ ცვლილებების გამომწვევ
მიზეზებზე (მაგ., გაცხელება,
შერევა, დაწვა, მექანიკური
ზემოქმედება);
ატარებს ცდებს და აკვირდება
ქიმიური რეაქციების შედეგად ახალი ნივთიერებების
წარმოქმნას;
იკვლევს მჟავათა მონაწილეობით
მიმდინარე მარტივ რეაქციებს, რომელთა ერთ-ერთი
პროდუქტი გაზია;
ჩამოთვლის
წვისა და ჟანგვის მაგალითებს ყოველდღიური ცხოვრებიდან და
მსჯელობს მათ ხელშემწყობ ფაქტორებზე; იკვლევს ჰაერის როლს სანთლის წვის
პროცესში;
აღწერს წვას, როგორც ქიმიურ რეაქციას,
რომელშიც მონაწილეობს გაზი, ჰაერი ან
ჟანგბადი და მიიღება წყალი და ნახშირორჟანგი;
ატარებს და აღწერს
"ცისარტყელას რეაქციას" (სარეცხი სოდის, ნატრიუმის
კარბონატის ხსნარზე მარილმჟავასა და უნივერსალური ინდიკატორის მოქმედება);
იყენებს შესაბამის
ტერმინოლოგიას, ჩამოთვლის და აღწერს ფიზიკური და ქიმიური
მოვლენების მაგალითებს, ქიმიურ მოვლენებს გამოსახავს სქემატურად/სიტყვიერად
(მაგ., ნახშირბადი
+ ჟანგბადი = ნახშირორჟანგი);
იცავს ქიმიური ნივთიერებების
განთავსების, მათთან მუშაობის უსაფრთხოების
წესებს, ამოიცნობს გამაფრთხილებელ ნიშნებს (მაგ., ადვილად აალებადი,
ფეთქებადი,
რადიოაქტიური) ქიმიური რეაქტივის ჭურჭლის ეტიკეტზე.
ბუნ.VII.12.მოსწავლეს შეუძლია ფუძეებისა და მჟავების განსხვავება მათი
თვისებების მიხედვით.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ასახელებს
ლაბორატორიაში არსებულ მჟავებსა და ტუტეებს (მაგ., მარილმჟავა,
ნატრიუმის ტუტე);
ასახელებს
ყოფა-ცხოვრებაში მჟავების გამოყენების მაგალითებს (მაგ., ძმარი,
ლიმონმჟავა, ხილის წვენი, წამლები, სარეცხი საშუალებები);
ატარებს მარტივ ცდებს მჟავებისა
და ფუძეების გამოყენებით, განასხვავებს მათ
თვისებებს
ბუნ.VII.13.მოსწავლეს შეუძლია ხსნარების თავისებურებების შესახებ მსჯელობა.
შედეგი თვალსაჩინოა, თუ მოსწავლე:
ატარებს ცდებს და განასხვავებს
ნივთიერებებს წყალში ხსნადობის მიხედვით;
განსაზღვრავს
ზოგიერთი ნარევის კომპონენტებს, (მაგ., ზღვის წყალი შედგება
წყლისაგან, რომელშიც გახსნილია მარილი და სხვა მყარი ნივთიერება);
აღწერს ნარევისგან
კომპონენტების გამოყოფის რომელიმე ხერხს (მაგ., დისტილირება,
აორთქლება/კონდენსირება, ქრომატოგრაფია). ჩამოთვლის
წყლის ბუნებრივი
გაფილტვრის მაგალითებს;
აგროვებს ინფორმაციას
ბუნებრივი წყლის დაბინძურების შედეგების შესახებ,
გამოთქვამს ვარაუდს წყლის დაბინძურების თავიდან აცილების გზებზე;
ჩამოთვლის
ხსნარების მაგალითებს და მსჯელობს მათი მნიშვნელობის შესახებ
ბუნებასა და ადამიანის ცხოვრებაში;
ცდების საფუძველზე
ადგენს, რომ ხსნარის მასა გამხსნელისა და გასახსნელი
ნივთიერებების მასების ჯამის ტოლია (მაგ., თუ 5 გ მარილს გახსნიან
200გ წყალში,
მიღებული ხსნარის მასა იქნება 205 გ);
განასხვავებს
და ამზადებს უჯერ და ნაჯერ ხსნარებს;
გეგმავს, ატარებს ცდას და ადგენს ნივთიერებათა
გახსნის პროცესზე მოქმედ
ფაქტორებს (მაგ., ტემპერატურა,
გამხსნელისა და გახსნილი ნივთიერების რაობა და
მასა, ნაწილაკთა ზომა, მორევა). შედეგებს წარმოადგენს
ცხრილის სახით.
|
Sefasebis komponentebi
|
განმსაზღვრელი და განმავითარებელი
ა) საშინაო დავალება
ბ) საკლასო დავალება
გ) შემაჯამებელი დავალება
საშინაო დავალება
ü საშინაო ექსპერიმენტი
ü ინფორმაციის მოძიება
ü რეფერატების მომზადება
ü პროექტის მომზადება
საკლასო დავალება
ü საკითხის განხილვა დისკუსია
ü ექსპერიმენტი
ü მონაცემების აღრისხვა/დამუშავება
შემაჯამებელ დავალებათა ტიპები
ü მოხსენება-რეფერატი
ü პრეზენტაცია
ü ტესტირება
ü საკონტროლო წერა
ü გამოცდა
ü პროექტი
|
resursebi
|
saxelmZRvanelo., interneti,
q.tatiSvilis,, fizikis amocanebi,l. metreveli ,qimia’’7-8 klasi
|
klasgareSe RonisZiebebi
|
|
Tqveni inovaciebi
|
|
saswavlo kursis Tematuri gegma
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий